Sådan gør du yoga til en god vane

Hvordan gør man yogaen til en naturlig del af ens hverdag? Det er et af de spørgsmål, jeg som yogalærer oftest får. 

Yogaen bliver for mange en ekstra ting på deres to-do, som de skal forsøge at presse ind i en i forvejen hektisk hverdag. Og så bliver det svært at gøre yogaen til en naturlig del af hverdagen. For at noget skal blive en vane kræver det nemlig, at du gør det kontinuerligt og over længere tid.  

Læs med nedenfor og bliv inspireret til, hvordan du på selvkærlig vis kan forsøge at få yogaen ind som en naturlig del af din hverdag. 

Restorativ yoga for ro og selvkærlighed

Vær realistisk

Hvis du lægger ud med at have en forventning om, at du kan få halvanden times yoga ind hver dag, selvom du arbejder 50 timer om ugen og også lige skal hente børn, lave mad, sejle kajak og… Ja, så bliver du hurtigt skuffet over dig selv. Du kan blive demotiveret, hvilket ikke er en god betingelse for at gøre noget til en god vane. Ofte sætter vi barren SÅ højt, at vi mister modet, fordi vi føler, at vi fejler i processen mod målet. 

Forsøg at have realistiske forventninger til dig selv og din hverdag. Hvordan kan det hænge sammen for dig? 

Mød dig selv selvkærligt og tak dig selv for alt det du gør for dig selv i stedet for at have fokus på alt det, som du føler, at du burde gøre og nå. 

Sæt det i kalenderen 

I en travl hverdag kan ens to-do’s hurtigt æde alle minutter op i løbet af dagen. Her kan det være en god idé at sætte tid af til yogaen ved at skrive det i kalenderen. 

Gør din tid på yogamåtten lige så vigtig i ugeplanlægningen som det at handle ind eller at gøre andre af hverdagens gøremål. Hvis du har en partner, eller bor sammen med andre, så gør dem opmærksom på, at denne tid er hellig. På den måde viser du også over for dig selv, at du er det værd. For det er du jo! 

Få hjælp af mig

Skal jeg hjælpe dig med at gøre yogaen til en god vane?

Så kom med på mit forløb “Gør yoga til en god vane”, når det starter. Her får du en kort yogavideo på 10 minutter hver dag i 21 dage. Jeg støtter dig undervejs og hjælper dig med at gøre yogaen til en integreret del af din hverdag.

Skriv din mail herunder, hvis du ønsker at få muligheden for at deltage på forløbet.

Få besked, når forløbet starter.

Du siger samtidig ja tak til at modtage nyheder.
Disse kan til enhver tid frameldes.

Find dit tidspunkt på dagen

Du kan prøve at eksperimentere med, hvornår på dagen det bedst passer for dig at lægge din yoga ind. Hvornår føler du dig mest oplagt? Hvornår får du mest ud af det? Hvornår kan det bedst passe ind i forhold til resten af din dag?

For nogle fungerer det bedst, at yogaen er det første, de gør om morgenen. For andre fungerer det bedst lige inden sengetid. Det er meget individuelt. Så mærk efter og prøv dig frem. 

Skab dit eget yoga-space i hjemmet

Hvis du dyrker online yoga, er det vigtigt, at du har et sted, som kun er dit, når du dyrker yoga. Din yogamåtte behøver ikke at ligge fremme hele tiden, hvis pladsen er trang. Dit space kan sagtens være multifunktionelt og tjene flere formål i løbet af dagen. Men lige så snart du ruller yogamåtten ud, skal dit space KUN være dit. Du kan gøre det stemningsfuldt og hyggeligt ved at lave en lille opstilling af ting, der gør dig glad. Fx flammen fra et stearinlys, en lille buddha-figur, et billede på væggen eller noget helt andet. Læs mere om, hvordan du skaber dit eget yoga-space i hjemmet i blogindlægget her.

Husk dit ’hvorfor’

Hvorfor vil du gerne gøre yoga til en god vane i hverdagen? Hvad driver dig? 

Er det for at blive mere smidig og stærk i kroppen? Er det for at fjerne spændinger fra smerter i kroppen? Eller er det måske for at opleve mere ro i løbet af en stresset hverdag?

Uanset hvad dit ’hvorfor’ er, så vend hele tiden tilbage til det. Det kan motivere dig og skabe en meningsfuld praksis, som du får lyst til at vende tilbage til igen og igen og… 

Vær god ved dig selv

Hvis yoga skal blive en god og rar vane for dig, er det så vigtigt, at du møder dig selv kærligt og omsorgsfuldt i processen. Så i stedet for at blive sur på dig selv over, at du ikke dyrker så meget yoga, som du gerne ville, så fokusér på det, du rent faktisk gør for dig selv. 

Lyt til din krop, når du er på yogamåtten og hav tillid til, at den nok skal fortælle dig, hvordan du har det. Mærk dine egne grænser under yogaen. Og forsøg at komme væk fra hjernen, ned i kroppen og ind i hjertet. Her bor nemlig kun tillid og kærlighed. 

Vær nysgerrig

Vær nysgerrig undervejs i processen – både på din krop og yogaen, men også på dit sind og dine omgivelser. Lader du dig distrahere af det, der er omkring dig? Dit job, din mand, dine børn… Kræver det, at du fysisk flytter dig for ikke at blive distraheret?

Det kan også være, at dit ’hvorfor’ ændrer sig, så du får brug for at sadle om og fx finde et helt andet sted at dyrke yoga. Vær nysgerrig på, hvordan du måske gennemgår en selvudvikling i takt med din øgede tid på yogamåtten. Kan du mærke, at du udvikler dig og måske anskuer verden og menneskene omkring dig på en anden måde? 

Observér og mærk hele tiden, hvordan din krop og dit sind har det. Måske mærker du pludselig mere styrke i kroppen eller det kan være, at du får en skade og mærker større sårbarhed fra kroppens side. Forsøg at flyde med det, der er. Vær klar til at ændre kurs. Mærk hele tiden, hvad DU har brug for i dette øjeblik. 

Jeg håber, at du med dette skriv kan finde lidt inspiration til at gøre yogaen til en dejlig og selvkærlig vane.

Andre indlæg fra Yogabloggen:

Sådan laver du dine egne yogaredskaber

Lad dit lys skinne lang version

Skab dit eget yoga-space i hjemmet

Meditation